MARVIL SPYRO   [ takaisin ]

Jossain kierrellessäni silmiini osui tuollainen täysijousitettu polkupyörä. Sitä ihmetellessäni jäin miettimään, että voisiko tuon vaikka ostaa, kun tuo hintakaan ei ollut mitenkään päätä huimaava. Sillä kerralla sen siihen vielä jätin vaan palasin muutaman päivän päästä tuon hakemaan. Sen verran tuo kuitenkin kiinnosti, ja ei kun kassan kautta pihalle ja pyörä kotiin.

Kotona tuota katsastelin ja kokeilin, ja siitä huolimatta, että myyntilapussa luki vaihteiden kaipaavan säätöä, niin olihan siinä hieman muutakin korjattavaa. Etuhaarukka ei toiminut kunnolla pientä takeltelua ja rahinaa, toimii jos toimii, yleensä ei. Myös takapyörän laakerit olivat hieman sanoisinko ruosteessa, ja enemmän kuin väljät. Samoin tuo takakolmio, joka on laakeroitu tuohon runkoon, laakeroinnissa tuntui olevan väljyyttä liian kanssa. Myöskin nuo vaijerit tuntuivat jollakin tavalla tahmeilta. Yleisesti tuo näytti siltä, että viimeisin huolto on tehty silloin, kun pyörä on talutettu ulos myyneestä liikkeestä. Naarmuja maalissa siellä täällä ja osa naarmuista ruosteessa, jota ei välttämättä edes huomaa kuvissa, eikä huonossa valaistuksessa. Ketjut ja vaihtajat paksussa piessä. Nuo oli sellaisia jotka voi pienellä fiksauksella korjata, vaan ......

Pyörän tutkimista.

Mitähän tekisi ensin ja mitä sen jälkeen, puuhaa tuntuu piisaavan. Ammattilaiseltahan tuo käy, tuo huoltokin käden käänteessä.
Minähän vaan kääntelen käsiäni, ja mietiskelen miten pääsisi hieman vähemmällä. 
Vaan eipä auta .... Avaimia käteen ja töihin.....  Loppuajan voikin käyttää tekemällä juttua pyörän korjauksesta.

Netistä kaivelin tietoja sieltä täältä, ja tuossa nuo tärkeimmät tiedot ja osat, jotka pyörässä pitäisi olla.

Marvil Spyro
Vuosimalli: 2002
Valmistusmaa: Taiwan
Tyyppi: MTB T
Runkomateriaali: Teräs
Koko: 19"
Vaihteet: Shimano C050/C030 -21

Jarrut: Tektro V-jarrut
Renkaat ja vanteet: Dotek KH-100/Formula + Jalco
Etuhaarukka: Top Gun 206 AK/Aintec AN-6
Takajousitus 
Suositushinta aikanaan: 429,00€
Maahantuoja: Helkama Velox

Tuosta kyselin myös maahantuojalta olisiko mahdollisesti mitään tietoja saatavissa ko. kulkimesta ja sen tiimoilta. 
Vastauksia tuli ihan kiitettävästi, vaikka ei noita kaipaamiani tietoja ollutkaan saatavissa. 
Sähköpostikirjeenvaihtoa.

 Tuosta voikin aloittaa ihan vain jotain tehdäkseen. Purkaa etuhaarukan ja katsoa mitähän se on syönyt, sama juttu takajouselle.
Etuhaarukan putsaus ja takajousi.
  

Kun nuo on pois paikoiltaan, niin voikin samalla vaikka aukaista nuo vaihdekahvat ja puhdistaa myös niitten sisustan. Samalla tuli myös hieman siistittyä tuota ohjaustankoa, ja muita siihen liittyviä osia.
Jarru- ja vaihdekahvat sekä ohjaustanko.
 

Keskiö tuli purettua kokonaan, sekä myös tuo rungon nivel. Samalla nuo kaikki rungon eri osat tuli maalattua hieman eri väreillä kun ennen.
Keskiö ja rungon nivelen korjaus.
 

Takapyörän laakerin aukaisu ja huolto, sekä takarattaan pesu, auttaa moneen asiaan, ja nuo väljyydetkin vähenee huomattavasti, kun laakerin kasaa oikein, ja kiristää sopivaan tiukkuuteen, jolloin tuo pyörä pyörii kevyesti ilman ylimääräistä väljyyttä.
Takapyörä.

Etupyörän laakeroinnille ei tarvinnut tehdä mitään, oli hyvässä kunnossa verrattuna muihin laakerointeihin tässä pyörässä. Tuli tuo etujarru aukaistua, ja katsottua sekin mitä sen sisällä on, ja sain sen vielä uudelleen toimimaankin. 
Etupyörä.

Tuo pyörä alkaa olemaan ihan kokeilu kunnossa.
Aikaansaannos.


Ensimmäiset lyhyet kierrokset kierrettynä, tuntuu ihan ajettavalta pyörältä.
Ehkä joitain pieniä säätöjä satulaan ja ohjaustankoon.

Eipä siihen paljon uusia osia tullut, keskiönivelen pultti, kammet ja eturattaat, vaihdevaijerit sekä takajarruvaijeri, 
jarrupalat taakse, ketjut ja satula, sekä vielä nuo merkit runkoon ja maalaus. Vielä seisontatuki jota ei pyörässä 
ollut ollenkaan.

Lopuksi tuosta rungosta, luulisi sen kestävän, koska se on terästä, ja se on tähänkin asti kestänyt huoletonta 
käsittelyä. Ainoastaan tuo rungon nivellaakerointi oli hajalla, ja sekin oli korjattavissa parilla eurolla, ja kestää 
varmasti saman kun alkuperäinenkin ja enemmänkin.

No nyt tuolla olisi uusi runko ja siihen joitain osia jo valmiina. 
Etupäätä tuo kaipaisi, eli joustohaarukkaa, joka ei maksa maltaita. 
Mitään muutaman pyörän hintaista haarukkaa siihen en kyllä aio laittaa, ja netistä en ole yhtään HALPAA 
joustohaarukkaa kyllä löytänyt. Täytyypä käydä kysymässä, paikalliselta edustajalta, tuon keulan hintaa, 
saattaapi olla jotain muuta kuin tuon maahantuojan ilmoittama suositushinta. Aika näyttää.

Jos joltain löytyy, olisin kiinnostunut mahdollisesti hankkimaan keulan.
vm.jarvinen@(liikaa_osoitteessa)mbnet.fi 

[ takaisin ]