Kotisivu   Elektroniikka sivulle    V Laturi alkusivu

  Vanhan tasavirtalaturin vaihto vaihtovirtalaturiin.  

Vaihdossa on huomioitava monta seikkaa jotka vaikuttavat vaihdon onnistumiseen.
Ensiksikin, sopiiko laturi vanhan tilalle mekaanisesti, onko riittäväsi tilaa, koska vaihtovirtalaturi on halkaisijaltaan yleensä suurempi kuin tasavirtalaturi. Mitenkä hihnapyörä, mitä kierroksia yleensä koneessa käytetään, sopivatko kierrokset laturille, minkä kokoinen hihnapyörä tulisi laturilla olla. Vaihtovirta laturin tulee pyöriä suuremmilla kierroksilla kuin tasavirtalaturi. Sitten taas, mikä on koneen suurin kierrosluku ja kuinka laturin kierrokset ovat silloin, ylitetäänkö laturin maksimikierrosluku.
Nämä ovat selvitettäviä asioita ennen kuin koko hommaa edes aloitetaan.

Kytkentä on sitten ihan pikkujuttu näitten rinnalla.
Kun sitten kaikki on mekaanisesti valmiina, vanha laturi ja säädin poistettu, ja uusi laturi paikoillaan, voidaan aloittaa kytkentä, merkinnät saattavat olla tosin jotain siihen suuntaan.
Jos on hankittu oikean mallinen laturi, jossa on yhdysrakenteinen säädin, homma on tosi yksinkertainen. Laturin runko on yleensä kiinni koneen rungon kautta akun - napaan. Laturissa voi myös olla erillinen -napa, joka kytketään erillisellä johtimella runkoon. Laturin BAT+, B+ tai + napa kytketään siihen paksuun johtimeen joka on toisesta päästä kytketty starttimoottorin kautta akun + napaan. Sitten on vielä yksi johdin kytkemättä D+ tai IND yms.joka kytketään latauslampun kautta virtalukkoon, sellaiseen napaan, johon tulee jännite kun virtalukko on "virta päällä" asennossa. Tämän latausvalon kautta laturi saa herätevirran, eli se on samalla laturin käynnistysvirta. Ilman latausvalon kytkentää ei välttämättä laturi edes toimi. 
Jos laturissa on taas erillinen säädin niin, ei se hommaa oikeastaan miksikään muuta. Laturilta kytketään johtimet säätimelle merkintöjen mukaan. Edellistä yhdysrakenteista säädintä soveltaen sitten muut johdotukset. Ainoaa oikeaa kytkentää, jossa on ruuvien merkinnät mukana, ja joka sopii kaikkiin latureihin ja kaikkiin laitteisiin, ei koskaan voi antaa, johtuen valmistajasta ja valmistajakohtaisista merkinnöistä. 
Mikään ei ole niin varmaa kuin epävarma.

Tähän väliin pitää huomauttaa pieni erikoisuus vaihtovirtalaturia käytettäessä. 
Jos koneessa on vaihtovirtalaturi, sitä ei saa koskaan käyttää ilman akkua.
Vaihtovirtalaturilla on sellainen ikävä ominaisuus että, jos sillä ei ole kuormana akkua, niin latausjännite nousee 12V:n laturilla yli 30V:in, ja samalla kyllä sitten saattaa mennä kaikki käytössä olleet lamput ja muut laitteet vaihtoon. Eli akku kiinni kun kokeillaan laturia.

Sitten vain kytketään akku paikoilleen ja katsotaan mitä tapahtuu. Jollei mitään erikoista savua missään näy, voidaan kokeilla kääntää virtalukosta virta päälle. Latausvalon pitäisi syttyä. Jos kaikki on oikein, niin käynnistyksen jälkeen latausvalo sammuu. Latausjännitteen tulee olla, mittarilla mitattaessa akun navoista, 13,0...14,5V:n luokkaa, koneen kierroksista ja akun varaustilasta riippuen. 

Tosiasiassa kaikki ei aina ole näin yksinkertaista. Kaikki riippuu milloin mistäkin, joskus saattaa olla jossain heikko liitos, jota ei yrityksistä huolimatta ole löytynyt. Alunperin se saattaa olla syyllinen koko vaihto operaatioon. Eli koko hommaan ei edes olisi tarvinnut ryhtyä jos vika olisi löytynyt ennen aloitusta, sama vika saattaa sitten aiheuttaa sen, ettei myöskään uusi laturi "muka" toimi. Eli kannattaa käydä kaikki latauspiiriin liittyvät liitokset läpi ennen kuin aloittaakaan hommaa. Myös kaikki maadoitukseen liittyvät johdinliitokset. 

Tämä ei nyt liity tähän juttuun mutta ihan esimerkin vuoksi. 
Oli tuollainen ajettava ruohonleikkuri joka ei suostunut käynnistymään. Kaikki muut kyllä toimi ihan normaalisti ja akkukin oli ihan uusi ja täyteen ladattu. Avaimesta kun käänsi ei tapahtunut yhtään mitään, ei edes valot himmentyneet. Siinä hätäisempi olisi jo vaihtanut starttimoottoria, vaan eipä olisi sekään auttanut. Aikani sitä tutkin ja ihmettelin, niin tuli sitten mitattua starttimoottorin maajohdon jännite runkoa vasten, sieltä sitten löytyi täysi jännite, kun vain avaimesta käänsi. Maajohdon liitos runkoon. Avatessani liitoksen ja irrottaessani kaapelikenkää, alta ei löytynyt kuin ehjä maalipinta, ei naarmun naarmua, maali on tunnetusti aika huono johdin. Kun sitten raavin maalin pois ja tein liitoksen uudelleen, kone käynnistyi ihan ensi yrittämällä. 

Kotisivu   Elektroniikka sivulle    V Laturi alkusivu