DIESELMOOTTORIN KIERROSLUKUMITTAUS

Kun laturista löytyy w napa, voidaan keskittyä varsinaisen mittarin rakentamiseen. Mittari on periaatteessa hyvinkin yksinkertainen. W navasta tulevat vaihtojännitteen yhden vaiheen jaksot, ensin tasasuunnataan 12V:n zenerillä. 741 op vahvistimella muokataan jaksoa sen verran, että saadaan pulsseista jyrkkäreunaisia. 10n kondensaattori, 10k:n vastus ja diodi antavat 555 piirin 2 napaan laskevan piikin, joka liipaisee 555 piirin. Piirin lähdössä on joka pulssi saman mittainen. Pulssin pituus säädetään 100k:n trimmerillä. 555 piirin lähdössä on jännitejako, ja zener joka rajoittaa mittarille menevän jännitteen 5,6V:iin. Koska piiriltä tuleva jännite on pulssimuotoista, on mittarin rinnalla 10uF:n kondensaattori joka tasaa mittarille menevän virran, ja rauhoittaa mittarin osoitusta. Mittarin kalibrointi täytyy suorittaa vertailumittauksena jossa mitataan pyörimisnopeus jollain toisella mittarilla, ja trimmerillä säädetään 555 piirin pulssin leveyttä, ja samalla mittarin osoitusta, kunnes osoitus on sama kuin vertailumittarin osoituskin. Tässä on mittauksen periaate. Joitain komponenttiarvoja saattaa joutua muuttamaan riippuen käytetystä mittarista. Eikä kaikki laturitkaan ole varmaankaan ihan samalla välityksellä moottorin kampiakselilla kiinni. Joten tämä toimii ainakin jossain moottorissa näillä komponenttiarvoilla.


Kierroslukumittarin kytkentä.

Kotisivu  Elektroniikka sivulle    Laitteen alkusivu