DIESELMOOTTORIN KIERROSLUKUMITTAUS

Dieselmoottorissa ei ole sytytys laitteita, josta voisi ottaa kierrosluvun mittaukseen tarvittavia pulsseja. Siinä täytyy käyttää jotain muuta tapaa kierrosluvun mittaukseen. Joissain toteutuksissa on käytetty erillistä generaattoria, kytkettynä dieselin nokka akselille, josta saadaan kierroslukuun verrannollinen jännite, ja tämä jännite on mitattu ihan normaalilla analogisella mittarilla. Jälkiasennuksena tämä tapa ei oikein tule kysymykseen. Onhan kaikissa moottoreissa kuitenkin laturi jolla käynnistys akkuja ladataan. Laturit ovat nykyään kaikki vaihtovirta latureita. Vaihtovirtalaturissahan sähkö kehitetään, niin kuin nimikin sanoo, vaihtovirtana. Vaihtovirta muodostuu kolmesta vaiheesta laturin sisällä. Virta tasasuunnataan diodeilla ennen kuin sitä tuodaan edes ulos laturista. Tällä tasasuunnatulla vaihtosähköllä sitten ladataan akkuja. Joissakin latureissa on jo valmiiksi tuotu ns. W napa laturin ulkopuolelle. W napa on vain laturin yhdestä vaiheesta tuotu johdinliitäntä laturin ulkopuolelle. Tätä voidaan käyttää moottorin kierrosnopeuden mittaamiseen.

  
Vaihtovirtalaturi ja sen periaatteellinen lähtöpuolen kytkentä, säätöpiirit puuttuvat kuvasta.

Jollei laturissa ole valmiina W napaa, sen voi siihen jälkeenkin rakentaa. Rakentamisessa on kuitenkin koko laturi purettava ja sen jälkeen se täytyy vielä uudelleen kasata toimivaksi. Sen jokainen tekee tietenkin omalla vastuullaan.

Kotisivu  Elektroniikka sivulle   Laitteen alkusivu