Akkulaturin rakentamisesta.

Kansi avattuna. Kaapelit voidaan säilyttää kannessa olevan pleksilevyn takana kiepillä. Kaapeleita ei tarvitse irrottaa laturista ja kannen sisäpuolella ne säilyvät hyvin tallessa.

Hiukan se sitten jännitti kun selvitin kytkennän, ja sain kytkimen ja muuntajan kiinnitettyä kansilevyyn kiinni, ja ensimmäistä kertaa siihen kytkin sähköt. Toimiiko se sitten lainkaan sen murjomisen jälkeen. Onko käämitys ehjä, vai tuleeko koko hökötys päin näköä..... Ja ei kun sähköt päälle. ---- Eihän tapahtunut mitään sen kummallisempaa, vain verkkohurinan ääni alkoi kuulumaan. Tuntuu olevan käämitykset kunnossa, ei ainakaan mitään suoraa oikosulkua käämien välillä. Kun sitä siinä kokeilin ja mittailin, niin toisiopuolella oli kaksi erillistä 12V:n käämitystä, tehtynä n. 5mm alumiini langalla. Taitaapa olla riittävästi virtakestoisuutta vaikkapa auton käynnistykseen. Samassa laturissa oli joskus ollut jonkinlainen sulakekin, jossa oli päällä teksti 175 A, siitä sitten päättelin että laturista täytyy tulla ulos ainakin 160 A. ja laskemalla selvittelin hiukan virtoja. Muuntosuhteella laskettuna, käyttöjännitteestä ja lähtöjännitteestä, ensiövirta olisi 16 A, ja juuri tuota 160 A:n luokkaa toisiovirta kun molemmat 12 V:n käämit on rinnan.

Kotisivu  Elektroniikka sivulle    Akkulaturi aloitus sivu